dinsdag 15 december 2009

Aanpassingen aan de giek en lummel beslag

Afgelopen weekend heb ik de giek opgehaald. Samen met Sjors even van boord getakeld en met Ronald Hockx even de giek op de last dragers op de auto vastgebonden.
Hup naar huis ermee...

Er moet een aanpassing gemaakt gaan worden aan de onderlijk strekker. Momenteel komt een kort lijntje uit de zijkant van de giek, deze lijn wordt in een clamcleat vastgeklemd. Tijdens het zeilen is het vrijwel onmogelijk hiermee het onderlijk van het grootzeil goed te trimmen. Dat ga ik dus veranderen.

Ik heb de gegoten aluminium stukken eindbeslag inmiddels van de giek losgeschroefd. Deze zaten met RVS M8 bouten vast en 3 van de 6 boutjes zaten behoorlijk vast geoxideerd. Met beleid en wat WD40 heb ik de boel los kunnen krijgen.

In de tweede afbeelding zie je de vertraging in de giek, deze heb ik losgehaald en de lijn verwijderd. Ik ga een nieuwe lijn aanbrengen en door de giek heen naar voren brengen. Uiteraard met behoud vertraging. Via een katrol verlaat de lijn de voorkant van de giek naar het dek en moet uiteindelijk op de lieren naast het stuurwiel uitkomen.

Mag geen probleem zijn lijkt me zo. Er moet ook nog een extra lijn voor de Cunningham hole komen zodat de grootzeil valspanning en daarmee het voorlijk en de bolling van het zeil beter getrimt kan worden.

Als laatste maar misschien wel belangrijkste moet het lummel beslag dat aan de mast zit vervangen worden. Het huidige gegoten aluminium beslag is ernstig uitgesleten, kwestie van tijd voordat het scheurt of breekt. Broer Marcel gaat een mooie RVS uitvoering fabriceren. Inmiddels heb ik een ontwerp tekening van een van de leden van de Dehler Club Nederland mogen ontvangen (met dank aan Deen Houtepen, ook zo'n trotse Dehler 35 CWS bezitter...) We kunnen dus in het nieuwe jaar aan de slag ermee.
Wordt vervolgt......

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja ja .
Maar eh moet jij niet in de tuin klussen met die ouwe giek Blom.
Ik mag dat niet in de huiskamer hoor , eh... oh ja bij ons stond er een laser in de huiskamer....
Ja wij Blommetjes mogen toch wel alles van die lieve vrouwen he:-)
groeten je broerje