dinsdag 2 november 2010

Winterstalling en onderhoud

Na een seizoen waarin we weer volop hebben genoten van de boot is het nu weer tijd voor de winterstalling. Helaas maar waar. De boot staat weer op de kant, de motor is weer winterklaar, de dieseltank tot de nok toe gevuld. De vraag m.b.t. de diesel blijft, wat is beter; afvullen of leegmaken. Volgens van der Wansem is volledig vullen het beste. Ik moet zeggen, dat heb ik vorig jaar ook gedaan, dit jaar maar weer. Vorig jaar vrijwel geen vuil in de water afscheider, dit jaar moet ik dat nog bekijken, maar het zal wel in het voorjaar worden voordat ik de water afscheider /filter vervang.

Inmiddels ben ik met de eerste klus begonnen. De ramen in de romp heb ik aan stuurboord eruit gehaald, en dat is maar goed ook! De rubbers rondom de ramen begonnen behoorlijk slecht te worden, en na het demonteren van de 3 raampjes bleek dat overal al vocht tussen het rubber en het plexyglas zat. Zonder dat we dat echt hebben gezien blijkt het spul al te lekken, blijkbaar nog niet in die mate dat het interieur daar nat van wordt, maar toch.... Net op tijd aan begonnen.


Vandaag ben ik bij"de firma Stout in Rotterdam geweest en heb daar nieuwe ramen voor de romp besteld. Kosten voor deze de ramen aan beide zijden bedragen € 107,00 hetgeen me niet tegenvalt. Tevens heb ik een prijsopgave voor de ramen in de kajuit, kosten € 210,00. Dat gaan we ook nog even meepakken!

Wat nogmeer? Waarschijnlijk aanrechtblad vervangen, ben inmiddels bij de groothandel geweest, heb daar wat monsters meegenomen die we thuis maar eens gaan bekijken. Kosten? nog geen idee.

Wordt vervolgt...

Geen opmerkingen: