maandag 18 februari 2013

Nieuwe brandstof groffilter(s)

Deze winter is het tijd voor extra aandacht / onderhoud aan het brandstof systeem. Steeds vaker komt het voor dat een diesel bacterie ervoor zorgt dat jachten in de problemen komen door verstopping van filters en andere onderdelen in de aanvoerleiding. Het fenomeen dieselbacterie is ontstaan door de veranderde samenstelling van diesel en wordt veroorzaakt door toevoeging van biodiesel en vermindering van zwavel. Hierover is genoeg op internet te vinden, ik zal er dan ook niet verder over uitweiden.

Vorige week heb ik de brandstof aanvoerleiding van de motor en tank losgekoppeld. Het Delphi groffilter/waterafscheider dat tegen het achterschot in de motorruimte zat gemonteerd heb ik daar weggehaald. De plek was slecht bereikbaar, het filter komt daar dan ook niet meer terug. Tevens heb ik de nood afsluiter - die standaard door Dehler op de tank is gemonteerd - verwijderd, daar komt binnenkort een nieuwe kogelkraan op. Alle onderdelen heb ik op verstoppingen en vervuiling gecontroleerd. In de nood afsluiter op de tank was een wat slijmachtige smurrie zichtbaar in minimale hoeveelheid. Het groffilter heb ik thuis uit elkaar gehaald (ook wel eens leuk om te zien hoe zoiets in elkaar zit), daar waren tevens een paar zwarte deeltjes zichtbaar. Deze filters vervang ik iedere winter. Al met al valt de vervuiling nogsteeds mee, ik heb kort geleden de tank leeggemaakt, er zaten een paar verdwaalde zwarte schilfertjes in, niet meer dan dat.

Inmiddels heb ik een nieuwe dieselaanvoerslang vanuit de bakskist naar de motor liggen, inclusief aangewalste banjo koppeling voor aansluiting op de motor. In de bakskist direct achter de nieuwe kogelkraan op de tank komt een T-stuk met aan één zijde de aanvoerleiding naar de dieselkachel, aan de andere zijde komt een stukje slang met knijpbal. Thuis heb ik nieuwe Delphi filters met daartussen twee kogelkranen gemaakt, die komt net boven de tank in de bakskist. Met deze dubbele filters wordt het mogelijk naar een schone filter om te schakelen indien de actieve filter vol met smurrie zit.



Het is even een puzzel om de juiste afsluiters, koppelingen etc. bij elkaar te vinden, maar dat is me aardig gelukt. Het buigen van het stukje koperen leiding tussen de rechter afsluiter en linker filter was nog het meeste werk, maar uiteindelijk is het me gelukt de bochtjes vrijwel zonder vervorming te buigen. De truc was het buisje met wat overlengte aan één zijde dicht te knijpen tussen de bankschroef, vervolgens het pijpje te vullen met zout en de andere zijde ook dicht te knijpen. Vervolgens de leiding in het midden om een rond blokje heen rustig buigen. Hierna aan twee zijden het buisje klemleggen en rustig om twee andere ronde schijfjes heen buigen. De vervorming van het 8mm ronde buisje was uiteindelijk ca. 0.2mm, dat is dus te verwaarlozen. De koppelingen tussen de afsluiters, filter huizen en slangnippels zitten met Loctite 577 geborgd. Nu rest nog alle nieuwe onderdelen aan boord te monteren en als de boot weer drijft te zien of alles goed functioneert.

Geen opmerkingen: