zaterdag 8 augustus 2009

Eerste week van de vakantie

Foto's volgen later, eerst het verhaal:

Zaterdag 1 Augustus,
De 1e dag van de vakantie. We hebben vandaag lekker gezeild van Hellevoetsluis naar Sint Annaland. Om ca. 09.00 uur zij we vertrokken, Monique Ruud & Sjors, en niet te vergeten de bemanning van de ToGetHer, bestaande uit Marcel, Aletta en Debohra. Het weer is goed en ook de vooruitzichten zijn voor de komende week goed. Na ca. 3,5 uurtjes kruisen op het Haringvliet komen we bij de Haringvlietbrug en moeten we ongeveer een half uur wachten. Daarna door naar de Volkerak sluis waar we om een uurtje of één doorheen zijn. We vervolgen de tocht via het Volkerak, dgaan door de Krammersluis en zeilen het laatste stuk door het Zijpe. Net voor de geul naar Sint Annaland tuigen we af en lopen na een half uurtje de jachthaven van SInt Annaland binnen. Marcel en Aletta hebben inmiddels een plekje langs de pasantensteiger toegewezen gekregen en we kunnen land zij. De eerste tocht zit erop, het was een mooie tocht met een windkracht 3 tot 4.
We overleggen s'avonds met Marcel en Aletta en besluiten zondag de tocht voort te zetten richting de Grevelingen.

Zondag 2 Augustus,
Zoals gepland gaan we verder, vandaag de Grevelingen op! We zetten op de motor koers naar de sluis. Aangezien we gedeeltelijk ruime wind hebben zetten we de fok even bij. Om ca. 13.00 uur liggen we voor de sluis maar helaas kunnen we er net niet bij. De sluisdeuren gaan dicht en we moeten even een uurtje wachten. Monique had al een lunch klaargemaakt, dus die konden we vóór de sluis even nuttigen. Daarna gaan we de sluis door en zetten koers naar Port Zelande. We hebben heerlijk zeilweer, Sjors is bij Deborah aan boord gegaan en we zeilen dus met z´n tweeen. We hebben wel een rif gezet, zodat we relaxed koers kunnen zetten naar de bastemming van die dag. Het was werkelijk fantastisch om weer zo te kunnen zeilen na er zo´n 10 jaar uit te zijn geweest! Met de haven in het vizier besluiten we het rif eruit te trekken en vol tuig verder te gaan, de wind was behoorlijk gaan liggen. Helaas ging e.e.a. niet geheel volgens plan. Bij het verder doorzetten van de grootzeilval schiet tegelijkertijd de onderlijkstrekker los uit de nklem en breekt onder het achterlijk de loopwagen uit de giek. Het blijkt van kunststof te zijn en is blijkbaar niet op de grote krachten berekend. We kunnen wel even zonder, aangezien er niet veel wind meer staat en de achterlijkstrekker de krachten redelijk opvangt. Na een kwartiertje verder te hebben gezeild, zoekende naar de juiste rood-groene boeien blijken we toch we een stukje buiten de vaargeul te zitten en klinkt het diepte alarm. We lopen gelulkkig niet vast en zeilen in de boeienbaan weer verder. We besluiten af te tuigen, het is mooi geweest voor vandaag, het laatste kwartiertje doen we wel op de motor. Echter bij het strijken van het grootzeil breekt de Easylock klem en kunnen we dus niet strijken. Shit is de eerste reactie! Da´s mooi klote! Even de gereedschapskist erbij gepakt en na wat gepeuter en gepruts schiet de vla uit de klem en kunnen we aftuigen Om ca. 19.00 uur komen we aan en besluiten we te overnachten in Port Zelande. Het was weer een geweldige dag met temperaturen rond de 20 graden. Morgen gaan we naar de Kabbelaarsbank.

Maandag 3 Augustus,
Nog bijwerken.

Dinsdag 4 Augustus,

Donderdag 5 Augustus,

Donderdag 6 Augustus,
We liggen nog afgemeerd aan het eiland "Dwars in den Weg" net buiten Brouwershaven. Vandaag zetten we koers naar de jachthaven van Brinisse, Aquadelta. De wind is rustig, in het begin kracht 2, later hooguit tot 3 beaufort. Al snel na vertrek zeilen we door de "Geul van Bommenede". We kruisen er doorheen en gaan geregeld overstag. Op een bepaald moment zijn we net wat aan de late kant voor het overstag gaan, Sjors en ik maken klaar maar net voordat we overstag willen gaan klinkt het alamr van de dieptemeter. Bij drie meter gaat deze af. Echter, nog voordat we erop kunnen reageren zitten we aan de grond. Shit was de eerste reactie. Aangezien er op dat moment bijna geen wind stond maar snel de fok inrollen en het grootziel laten zakken (deze hebben te weinig druk en zijn even nutteloos..) Motor direct gestart en flink gas achteruit gegeven, maar helaas geen resultaat. We zitten met de vleugenkiel blijkbaar behoorlijk vast. Maar even een paar minuten de motor vol gas achteruit laten draaien en nadate we (Monique en ik) uiteindelijk samen de boot lieten bewegen door van de ene naar de andere kant en terug te blijven bewegen komt de boot uiteindelijk weer los en schiet letterlijk in volle vaart achteruit. Nou ja, dat hebben we dan ook weer meegemaakt, gelukkig met weinig golfslag en onder gunstige omstandigheden (weinig wind en geen stroming). We zeilen verder naar Bruinisse waar we eind van de midda aankomen en afmeren in een box in het nieuwe deel van de haven.

Vrijdag 7 Augustus,
We gaan vandaag op weg naar Yerseke. De wind is zwak. Eerst gaan we door de sluis bij Bruinisse, we vervolgen de vaart via het Zijpe, Mastgat en de Keeten naar de Oosterschelde. In de Keeten neemt de wind wat toe en wordt het echt lekker zeilen! Via het "Brabants Vaarwater" lopen we richting Yerseke. De tocht verloopt prima. Net voor Yerseke roept Marcel on op via de Marifoon en vraagt waar we ons bevinden. Kort later treffen we elkaar en lopen samen de Jachthaven van Yerseke binnen.

Zaterdag 8 Augustus,
We gaan weg uit Yerseke en varen naar Goes. Het is redelijk laag water bij vertrek uit Yrseke, maar we hebben er geen last van. Marcel en Aletta lopen echter bij het uitvaren vast, net als een jacht voor ons en nog een ander jacht achter Marcel (deze vaart bijna bij Marcel naar binnen maar zit nog net op tijd aan de grond.....).
Verder verloopt de tocht vlekkeloos, we zijn binnen een uur bij de sluis van het "Sas van Goes" kanaal en kunnen direct invaren. Daarna via Wilhelmanadorp door naar Goes, waar we om ca. 13.15 uur een plekje langs de kade in de gezellige Stadshaven bemachtigen. Iedereen gaat van boord om gezellig de stad in te gaan. Ik blijf zelf aan boord om de zonnetent die we net voor de vakantie hebben gemaakt te passen en te voorzien van elastieken om het doek op te spannen. Ik moet zeggen, het staat er prima op, we kunnen lekker uit de zon zitten. Daarna nog even de laatste lier (aan bakboord achter) voorzien van nieuw vet. Alle lieren hebben nu een "onderhoudsbeurtje" gehad, ze kunnen er weer een poosje tegen! Omdat de familie nog niet uit de stad terug is ga ik maar vast de kuip in de was zetten. Het hele schip hebben we afgelopen winter in de was gezet, maar aan de kuip zijn we tot op heden nog niet toe gekomen. Een kant is nu klaar en ik moet zeggen: het knapt er enorm van op. Het ziet er nu tenminste weer schoon en glimmend uit! Morgen gaan we richting Terneuzen. Als het even kan ga ik dan verder met poetsen terwijl Monique de boot door het kanaal door Zuid Beveland stuurt. Is kijken of daar wat van terecht komt (van het poetsen dan hé).