donderdag 25 maart 2010

Motor en stuurstand

Gisteren is een monteur van v.d. Wansem Service Center aan boord geweest om de motor een service beurt te geven en de diesel leidingen te ontluchten. Weer veel van opgestoken, handig om even wat dingen met de monteur door te nemen. Alles lijkt in ieder geval in orde te zijn. Nadat de lucht uit de leidingen was hebben we de motor even laten lopen. De eerste start met misschien nog wat lucht hier en daar in de leidingen was wat moeizaam, maar een tweede poging ging een stuk beter. We kunnen er weer minstens een seizoen tegen.

Nadat de monteur was vertrokken heb ik nog even de aluminium afdekplaat op de stuurstand geprobeerd los te krijgen. Al vanaf zondag heb ik iedere keer voorzichtig geprobeerd beweging te krijgen in de 6 RVS boutjes die in de aluminium stuurstand vast zitten. 2 ervan kreeg ik direct los, bij 1 draaide ik het kruiskop direct al kapot, de overige drie heb ik een paar dagen achter elkaar met WD40 ingespoten totdat ze los kwamen. Met de schroefboormachine met een goed passende bit heb ik ze uiteindelijk met de slipkoppeling op de kritische stand "los kunnen trillen". Het was weer verrassend wat er onder het deksel tevoorschijn kwam (zie afbeelding).
De afgebroken ring hoort om het getande deel van de stang te zitten. Tegen deze ring zou je normaal gesproken een Stang draaien die het stuurwiel blokkeerd. Dat dit niet werkte wisten we wel, maar dat e.e.a. zo gehavend zou zijn had ik niet verwacht. De onderdelen hebben in ieder gaval al een hele poos liggen schavielen in het huis (de blokkering werkte al niet meer toen we de boot anderhalf jaar geleden kochten). Gelukkig is de tandwiel overbrenging niet beschadigd. Maar eens kijken wat we eraan gaan doen. Voorlopig maar eerst het huis schoonmaken en alle gruis van aluminium weghalen. Daarna voorlopig maar even dicht schroeven en binnenkort lekker gaan varen. Daarna zien we wel weer verder.


Geen opmerkingen: