vrijdag 25 juni 2010

Nieuwe standkachel

Het weekend begon voor mij afgelopen vrijdag al. Deze dag had ik gereserveerd om een nieuwe diesel standkachel op te halen bij een bedrijf in Numansdorp, om deze vervolgens direct in te bouwen. Een week geleden bleek de oude kachel echt defect te zijn. Een eigen poging tot reparatie bleek niet voldoende, de elektro motor van de kachel bleek defect. Een reparatie van de 16 jaar oude kachel vond ik geen optie.

Nadat ik de nieuwe kachel, bedienings unit en uitlaatdemper had opgehaald heb ik aan boord eerst een nieuw gat in de spiegel gemaakt t.b.v. de nieuwe uitlaat. De oude uitlaatdemper viel zo'n beetje uit elkaar, reden dus om ook deze te vervangen en tegelijk een nieuwe uitlaat in de spiegel te maken. De oude uitlaat zat in het dek, afgesloten met een onhandige dop. Met de afvoer in de spiegel kunnen we de kachel aanzetten zonder extra handelingen als een dop verwijderen en hoeven we ook niet meer aan de dop te denken als we de kachel weer uit zetten. Tezijnertijd kunnen we de plek waar de oude afvoer zit misschien nog benutten voor een afzuig opening voor de vuilwater tank.

Het nieuwe gat in de spiegel zat er zo in. Lastiger was het om de boutjes aan de buitenkant zo te fixeren dat ik in mijn uppie aan de binnenzijde van de spiegel (waarvoor ik me iedere keer weer als een acrobaat in de bakskist moet wurmen) de moertjes op de boutjes kon draaien zonder dat de boutjes mee zouden draaien. De oplossing lag in het tappen van schroefdraad in het polyester, de spiegeldoorvoer met de drie boutjes zo ver mogelijk vastzetten in de 8mm diepe getapte gaten en vervolgens aan de binnenzijde de moertjes erop draaien. Zo gezegd, zo gedaan..... al kost dit natuurlijk wel enige tijd en een halve rugvergroeiing voordat alles goed zat. Overigens, met de hele dag zon in de kuip en een graad of 27 gutste het zweet letterlijk van mijn kop. Maarja, je moet wat hé.... vooral doorgaan!

Vervolgens heb ik aan één zijde de pijp van de uitlaatdemper iets ingekort en gemonteerd op de binnenzijde van de spiegeldoorvoer. De bediening en alle bekabeling van de oude kachel heb ik verwijderd en de nieuwe kabelboom aangelegd. Met een trekveer heb ik een deel van de kabelboom vanuit de bakskist naar de kajuit doorgevoerd, nieuw stukje kabel naar de brandstof doseer pomp aangelegd en de oude bedieningsknop vervangen door de nieuwe bedienings unit. De nieuwe kachel past op de plaats van de oude en kon dus zo gemonteerd worden, inclusief bestande aan -en afvoer slangen.
Alleen bleek bij de montage van de kachel dat de diameter van de kap waar de warme lucht wordt afgeblazen de diameter niet klopte t.o.v. de bestaande slangen. Deze kap moet ik dus nog even omwisselen.

Over twee weken maak ik het klusje af en sluit de kachel verder elektrisch aan. Afgelopen weekend heb ik me nog even in het schema verdiept, dat moet wel gaan lukken. In ieder geval moet de kachel vóór de grote vakantie operationeel zijn zodat we eventueel natte pakken kunnen drogen (zal niet nodig zijn, we hebben dan toch mooi weer!!!? -:))

Geen opmerkingen: