maandag 9 augustus 2010

Verslag van de eerste vakantie week

Het is 31 Juli, onze eerste vakantiedag.
We gaan met z'n viertjes weg deze vakantie, Rosa Sjors, Monique en Ruud.

Het weer is redelijk goed, de vooruitzichten voor de komende dagen geven af en toe een buitje, dat mag de pret niet drukken. We besluiten morgen naar Middelharnis te gaan, blijven vandaag nog even een dagje in Hellevoetsluis.

Het is zondagochtend 1 augustus, de bemanning van de Pisces (Pa & Ma Blomsma) zwaaien ons uit als we vertrekken. Rosa en Sjors varen met de rubberboot achter ons aan. Er staat weinig wind, we varen dan ook op de motor. Al na ca. 10 minuten varen valt er een buitje, de kids komen weer aan boord. In Middelharnis vinden we een plekje aan de steiger. Eenmaal afgemeerd gaan we een stukje lopen (en bezoeken nog even een woongroep waar een oud-bewoner van Monique haar werk naartoe verhuist is).

Verder lopend zien we aan de overkant van het kanaal een Italiaans restaurantje genaamd "Le Pinocchio". We hebben er een tafeltje gereserveerd om 18.30 uur. De Pizza's zijn boven verwachting, goed belegd, heerlijk knapperig en lekker van smaak. Beslist een aanrader, daar kunnen we wel wat vaker een bezoekje aan brengen -:).

Maandag vertrekken we richting de Volkerak sluizen. De wind is zwak tot matig, we zeilen een ruim rak richting de Haringvliet brug. Eenmaal bij de Haringvlietbrug aangekomen komt er een donkere lucht aanzetten.
Nadat we door de brug zijn en richting de Volkerak sluizen varen barst de bui los, zien we in de donkere lucht een windhoos en zien we bliksemschichten her en der in de lucht, gevolgd door enormen klappen. Bij de sluizen aangekomen meren we in de stromende regen af en wachten we tot de sluis open gaat.
Eenmaal door de sluis varen we op de motor het Volkerak af en gaan aan bakboord het kanaal in richting Steenbergen. Direct achter het sluisje is een jachthaven, we overnachten daar.

Dinsdag zetten we de reis voort en gaan naar Goes. Het windje is weer lekker, prima weer om lekker te zeilen. We vertrekken rond 11.00 uur. Eenmaal door de Krammersluizen heisen we de zeilen. We hebben de wind enigssinds tegen, kruisen over het Zijpe richting de Oosterschelde. We lopen lekker, vantevoren hebben we bekeken hoe de stroom staat. Na de sluisen is het vloed, we lopen dus met de stroom mee. Net voor de Zeelandbrug koersen we bakboord richting Goes met het windje in de rug. Alles bij elkaar zijn we rond 16.30 in Goes, moeten nog even wachten tot de bruggen in Goes draaien, maar om ca. 17.15 uur liggen we helamaal achterin het haventje van Goes. Tijd voor een lekkere pilsje. Monique en Rosa gaan nog even het stadje in, winkeltjes kijken zolang dat nog kan.... Deze dag hebben we erop zitten, die kunnen ze ons niet meer af afpakken! Nu maar hopen dat de rest van de vakantie ook zulk lekker weer met zo´n lekker windje brengt.

Woensdag blijven we een dagje in Goes liggen, de weersverwachting geeft wat meer wind door en grote kans op buien. We zetten de kuiptent op, zodat de buitenboel droog blijft en we lekker `buiten` kunnen zitten. Monique en Rosa gaan vandaag lekker shoppen, wat eten in de stad en vermaken zich prima. Sjors en ik gaan ook nog even de stad in, kijken wat rond in de dieren - vis winkel op zoek naar een klein klapstoeltje. We slagen echter niet, komen alleen met 10 haakjes en een blokje Yathzee blaadjes thuis.

Donderdagochtend varen we naar Terneuzen met het idee de dag daarna de stroom mee te pakken richting Antwerpen. Vanuit Goes varen we door het kanaal door Zuidbeveland richting Hansweert, eenmaal door de sluis komen we op de Westerschelde. Het weer is wat minder rustig, de wind niet al te gunstig en deels pal tegen. Na een half uurtje op de Westerschelde draaien we wat gunstiger en kunnen we de fok uitrollen en scherp aan de wind een deel zeilen. Een paar mijl voor Terneuzen krijgen we plotseling veel wind, weer pal tegen. Zeilen zit er even niet meer in. We rollen de fok weer in en vervolgen het laatste stukje op de motor tot in de jachthaven van Terneuzen. We hadden de stroom mee, maar doordat we ineens de harde wind tegen hadden lagen we het laatste stukje behoorlijk te stampen. Nog tijdens het laatste stukje voor Terneuzen stellen we de plannen bij en besluiten Antwerpen maar even uit ons hoofd te zetten. De voorspellingen voor de komende dagen zijn niet echt geweldig, het weer blijft wat onstabiel. Eenmaal afgemeerd in de jachthaven gaan we met z'n vieren even de winkelstraat van Terneuzen in. Monique en Rosa gaan winkeltje in,winkeltje uit. Sjors en ik lopen met z'n tweeen door en gaan even kijken bij de binnenhaven van Terneuezen. We zien grote Harders zwemmen, Sjors zou willen dat hij die kon vangen. Tot nu toe is dat niet gelukt, het vissen op het zoute water is tot op heden sowieso niet zo'n succes.

De volgende ochtend gaan we weer verder, gooien de trossen los en vertrekken in westelijke richting naar Vlissingen met als eindbestemming voor vandaag Middelburg. We zeilen met een heerlijk windje met de stroom mee. De grote scheepvaart komt regelmatig langs, joekels van zeeschepen.
Wij varen op de rand van de boeienlijn en hebben weinig last van deze kolossen. Alleen de wind valt af en toe weg als een groot schip passeert. Een mooie ervaring die even indrukwekkend is als de vakantie van 2009. Prachtig water, die Wersterschelde, het zou er alleen niet zo vaak zo hard moeten waaien....
We gaan de sluis door en varen door het lange kanaal naar Middelburg. In Middelburg melden we ons bij de havenmeester en krijgen we een box toegewezen achter de brug. We hebben er bewust voor gekozen niet de haven te kiezen die aan de doorgaande weg door Middelburg ligt, we liggen in het rustigere deel aan bakboord. s'avonds na het eten gaan we even Middelburg in. We zien en ijssalon met echt italiaans ijs. Bij bestelling van 2 bolletjes is de derde gratis. Het kan niet op, Wat een lekker ijs zeg. Echte italiaanse kwaliteit!

De zaterdag is het weer een stuk minder, de hele dag door valt er behoorlijk wat regen. We blijven deze dag in Middelburg liggen. Op een droog moment gaan Rosa en Monique de stad in, nog geen kwartier daarna hoost het alweer. Sjors en ik blijven aan boord en doen wat spelletjes Yahtzee en kijken wat TV. We vermaken ons prima aan boord. De kuipent staat op, dus we kunnen ook lekker buiten zitten. Rosa heeft besloten zondagochtend terug naar Leiden te gaan. We liggen vlakbij het station, er blijkt een prima verbinding te zijn tussen Middelburg en Leiden. We hebben een leuke week achter de rug, zo met z'n viertjes, we kunnen er met veel plezier aan terug denken.

Zondagochtend vertrekt Rosa met de intercity van 11.00 uur richting huis. Om 13.00 uur is ze weer thuis. Wij gaan met z'n drieen met de boot verder en vervolgen vandaag de reis. We varen maar een klein stukje naar het Veerse Meer en meren af bij het eiland de "Haringvreter". Eindelijk een plekje waar Sjors hopelijk wat vis gaat vangen.