zaterdag 31 januari 2015

Teakhout kuip vervangen (deel 2 - mallen maken)

Al het oude teak is van de kuipbanken verwijderd. Teak panelen kan ik in de loop van de winter thuis maken, echter voor het maken van mallen ben ik in Januari en Februari een paar keer aan boord in Hellevoetsluis geweest om mallen te maken. Het leek wel een volksverhuizing, om mallen te maken had ik niet alleen goed gereedschap nodig, maar ook een werkbank en stofzuiger om te voorkomen dat alle naastgelegen boten onder het stof zouden komen.


Ik heb voor de mallen 6mm MDF genomen, makkelijk te bewerken en een stevige basis om met een kantenfrees met aanloopkogellager eenvoudig een teak paneel op maat te frezen. Om overal dezelfde afstand te krijgen tussen zijkant mal en de uitsparing waar het teak in komt te liggen heb ik van 3mm aluminium hoekprofiel stukjes gezaagd die als afstandsblokjes fungeerde, zoals te zien op de volgende foto.



Geen opmerkingen: