zondag 18 augustus 2013

Vakantie 2013, 3e en laatste week

We schrijven alweer de laatste week van onze vakantie, het is maandag 12 Augustus. Als we opstaan is het bewolkt en spettert het nog steeds af en toe. s'Middags fietsen we een knooppuntenroute tussen Durgerdam en Uitdam van ca. 30Km. In Uitdam fietsen we langs Zeilmakerij SailSelect, waar onze zeilen vandaan komen. We bespeuren geen leven en fietsen verder. Onderweg strijken we neer bij een boerderij die dienst doet als koffie en thee huis. We drinken er een lekkere kop thee met een grote Appelpunt, maar zijn als snel weer weg vanwege de overlast van met name vliegen. s'middags rusten we nog wat uit, we willen een beetje fit zijn voor de tocht die we de komende nacht dor Amsterdam willen maken. Rond 19.00 uur verlaten we Durgerdam en gaan door de Oranje sluis.

We varen over het IJ en genieten van de mooie stedelijke omgeving die er vanaf het water toch net even ander uitziet. In één woord Fantastisch! Om 20.30 uur liggen we voor de spoorbrug in Amsterdam. We proberen s'avonds nog wat te slapen, maar dat lukt niet echt. De geluiden van de stad en het idee dat we "zo meteen" weer verder gaan houden ons wakker. Dan maar wat lezen en af en toe even een blik naar buiten werpen om de tijd een beetje te doden. Uiteindelijk gaan we om 01.00 uur s'nachts in een konvooi van 8 zeiljachten door Amsterdam. Een leuke ervaring, zo dwars door de slapende stad. We passeren 13 bruggen die 1 voor 1 voor ons open gaan. Halverwege komen we het konvooi van de tegengestelde richting tegen, zeker 18 zeiljachten. Bij iedere brug is het wachten op de brugwachters die met ons mee fietsen, het tempo ligt dan ook laag. Gelukkig is het weer rustig en op een spettertje na is het droog. Om 03.30 uur hebben we alles gepasseerd inclusief de Nieuwemeersluis.

Eenmaal over het Nieuwe Meer houden we bakboord aan richting Aalsmeer en liggen al snel voor de snelweg A9. Daar gaan we om 05.00 uur doorheen. Uiteindelijk meren we om 6.30 uur af bij een jachthaven aan de Blauwe Beugel bij Aalsmeer. We hebben het wel even gehad en gaan snel slapen. Daar komt echter niet veel van, we zijn uit ons ritme en zijn al weer om 11 uur onderweg. Een klein stukje maar, we varen via de Westeinderplas, de doorvaart bij de Grote Brug en de Kleine Poel naar WSV Nieuwe Meer. We hebben de fietsjes gepakt en in Aalsmeer de nodige boodschappen gedaan. De rest van de dag hebben we lekker geluierd. s'avonds eten we overheerlijke Nasi Rames, Monique heeft weer een lekker maal voor ons tweeën gemaakt. In de loop van de avond komen marcel en Aletta aan boord, en dle we onze vakantie verhalen. Marcel en Aletta zijn net terug van hun zeilvakantie aan de Engelse zuidkust, dus er is genoeg om over te praten.

Woensdag staan we op tijd weer op, we verwachten vandaag Emsé en Lyla aan boord. We hebben s'ochtends even lekker gedoucht en Monique heeft gebak voor bij de koffie gehaald. Voor Lyla (1 jaar en 9 maanden oud) is het haar eerste ervaring aan boord. Om 11 uur pikken we ze op bij parkeerplaats van de WSV. Lyla herkende ons direct en met een brede lach op haar snuitje. Ze was goed voorbereid en wilde dan ook direct haar zwemvestje aan. Op de boot keek ze haar ogen uit, op het dek, in de kuip en achter het grote stuurwiel bij "Opa Boot" zoals ik inmiddels word genoemd. We smullen van de koffie met gebak en gaan daarna even met Lyla naar de speeltuin. Het weer is uitstekend met veel zon en een heerlijke temperatuur.

s'Middags gaan de dames even in Aalsmeer shoppen en blijf ik aan boord. Als de dames weer terug aan boord zijn kan Lyla lekker met water in de kuip spelen. Later op de middag eten we nog een water ijsje in de kantine van de WSV. Al snel na het avondmaal werd Lyla moe en was het tijd om naar bed te gaan. Dat was natuurlijk wel vreemd zo aan boord, de eeste poging was geen succes. Dan nog maar even ophouden. Uiteindelijk is ze om 21.30 uur toch in slaap gevallen en hebben wij drieeen nog een poosje TV gekeken. Toastje erbij en wat drinken, en het was zo weer laat.

De volgende ochtend ging het wekkertje al vroeg, Lyla was al vóór 7 uur wakker. Om een uurtje of 8 zijn we uiteindelijk opgestaan en hebben we gegeten. Na het ontbijt en een kopje koffie hebben we nog even boodschappen gedaan in Aalsmeer. Daarna zijn Esmé en Lyla weer op huis aan gegaan en kijken wij terug op een gezellige dag met Esmé en Lyla aan boord. s'Middags zijn we weer gaan varen, met het idee dat de buiige regen wel snel zou oplossen, maar dat viel tegen. De hele Westeinder, Ringvaart, Brasem tot aan Alphen a.d. Rijn regende het voluit, met wind tegen niet bepaald varen voor je plezier. Om een uurtje of 4 lagen we voor de spoorbrug bij Gouda. Een half uur later konden we daar al doorheen en hebben we aan de andere kant afgemeerd en overnacht.

Vrijdag 15 Augustus, we vervolgen de route terug richting de thuishaven. Rond 9.30 uur vertrekken we en gaan door de sluis van Gouda. Het weer is een stuk beter dan de dag ervoor, we kunnen de hele dag in korte broek en Monique in bikini. Om 12.15 uur zijn we al bij Dordrecht en wachten tot 13.13 uur op een opening van de spoorbrug. Daar eenmaal doorheen motoren we verder en zakken een stukje de Oude Maas af tot aan het Spui. We draaien om ca. half 3 Oud Beijerland in. We doen boodschappen en Monique gaat later nog even lekker shoppen in het winkelcentrum. s'Middags valt er toch nog een bui, maar dat mag de pret niet drukken. Zaterdag vervolgen de we weg en motoren het Spui af. Aan het einde van het Spui hijsen we na bijna een week eindelijk weer de zeilen en zeilen tot voor de thuishaven in Hellevoetsluis. Al om 12.30 uur liggen we weer op ons vertrouwde plekkie aan de golfbreker. In de loop van de dag luchten we het beddengoed, Monique gaat nog even op de fiets naar de markt in Hellevoetsluis. Zondag sluiten we de vakantie af en keren we weer huiswaarts.