zondag 11 augustus 2013

Vakantie 2013, de 2e week

De tweede week van de vakantie begint, we staan op tijd op en vertrekken rond half 10 richting Friesland. De wind is zwak tot matig en in het begin lopen we lekker. We navigeren op de Samsung tablet, voor het eerst dit jaar. Een week voor de vakantie heb ik er een aangeschaft. De Navionics software die ik heb geïnstalleerd voldoet prima. De oh zo handige ANWB app is ook handig, met name daar alle Almanak informatie aangaande havens, sluizen en dergelijke direct voor handen is. De app loopt helaas iets te regelmatig vast, wat jammer is. De wind is in het begin van de dag nog redelijk, maar zakt later volledig weg. Het laatste uur hebben we dan ook op de motor gevaren.

Om een uurtje of 2 s'middags meren we af in jachthaven De Friesche Hoek. We eten even wat en pakken nog even de fietsjes om wat rond te fietsen in Lemmer en de nodige boodschappen te halen.
s'Avonds laat breekt noodweer los, regen, onweer en veel wind. Wij zitten lekker droog in de kajuit en vallen rond middernacht in slaap.

Dinsdag 6 Augustus, we doen het s'ochtends nog even rustig aan en besluiten de tocht vandaag voort te zetten richting Workum. We vertrekken om ca. 11 uur, de wind is vrij krachtig en in eerste instantie pal tegen. We motoren tot voorbij de vaargeul waar de schepen uit de Princes Margrietsluis ons kruisen. Eenmaal op open water tuigen we op en zetten een rif. Het zeilt lekker, echter bij de hoek bij Stavoren komen we na drie keer overstag te zijn gegaan steeds op zo'n beetje hetzelfde punt uit. De wind is flink afgenomen en naar het noorden gedraaid. We besluiten het plan aan te passen en koers te zetten richting Medemblik. We meren daar rond half 5 af aan de noordkant van de Oosterhaven, nabij het reddingsstation van de KNRM.

Na wederom buiten het diner te hebben genuttigd wandelen we een flink stuk door Medemblik, langs de andere havens en leuke straatjes en steegjes. Weer een leuk plaatsje langs het IJsselmeer!

De volgende ochtend slapen we lekker uit, we blijven toch nog een dag in Medemblik liggen. Het is vandaag bewolkt en er staat een stevige wind. Terwijl Monique de boodschappen doet poets ik de kuip achter het stuurwiel, dat stukje had ik dit jaar nog niet gehad. s'Middags valt er veel regen, tussen de buien door maak ik een praatje met een zeiler uit Plymouth aan de Engelse zuidkust. De man zeilt alleen in een Westerly 28, hij verteld dat hij veel in Nederland zeilt vanwege de mooie wateren. Het is hier ten opzicht van Zuid Engeland ook een stuk betaalbaarder voor hem. Ik vertel hem dat ik net een berichtje had gehad van mijn broer Marcel en zijn gezin, die zelf net uit Plymouth weg zijn, op doorreis langs de Engelse zuidkust, wat een toeval.
De rest van de dag hebben we lekker geluierd, gelezen en Monique wat gequilt. Voor het avondeten werd het wel weer droog en na het eten hebben we nog een lekker stuk kunnen lopen. s'Avonds kijken we nog een film en uiteindelijk gaan we pas rond 1 uur slapen.

Donderdagochtend besluiten we nog een flinke fietstocht in de omgeving van Medemblik te maken. Het is heerlijk weer met een middagtemperatuur van een graadje of 23. We fietsen een flink stuk zuidwaarts en kruisen meerdere malen het spoorlijntje tussen Hoorn en Medemblik.

We genieten van de natuur en de leuke dorpjes in de omgeving en houden een tussenstop net buiten Andijk in een prachtig stukje natuurgebied langs het IJsselmeer.

Vrijdag's gaan we weer een stukje op de terugtocht richting het zuiden. We hebben nog ruim een week voor de boeg, dus hebben geen haast. Vandaag zeilen we van Medemblik naar Enkhuizen. We lopen met een lekker zuidwesten windje vlot naar Enkhuizen, het laatste stukje strak aan de wind. Met krap aan 2 uurtjes liggen we al om 11.30 uur in de buitenhaven van Enkhuizen, dis keer aan de Noord zijde. De zon kwam er s'middags steeds meer bij, dus lekker met de korte broek aan in de kuip. s'Middags wandelen we nog een flink stuk door Enkhuizen en we dineren heerlijk op een terrasje van de Pizzeria aan de buitenhaven. In de loop van de avond komt een stel dat achter ons ligt nog even een borrel halen, we zitten tot laat in de avond gezellig buiten te kletsen.

Zaterdag slapen we lekker uit, en vertrekken eind van de ochtend richting de sluis. Eenmaal daar doorheen blijkt de westen wind flink aan te trekken tot zo'n 25 knopen (windkracht 6), we zetten voordat we de pieren buiten de sluis uitvaren even een rif. We lopen met een flinke vaart de boeienbaan van het Hoornse Gat uit. De Hoornse Hop laten we aan stuurboord liggen, de golven die door de westen wind vanaf Hoorn opbouwt is kort en heftig, ik voel de golven op het roer klappen.

We zitten vrij hoog en vallen op een gegeven moment wat af en lopen met ruim 7 knopen op de Gouwzee af. Om 16.00 uur meren we af in een langssteiger van Marina Monnickendam. Tijd voor een lekkere warme kop thee, vandaag was en stuk frisser dan de afgelopen dagen en we moeten weer even opwarmen. Daarna pakken we de fietsjes en dwalen nog wat door Monnickendam heen, om vervolgens met boodschappen in de tas weer terug aan boord te komen. We eten s'avonds binnen, da's deze vakantie nog niet vaak voorgekomen. Monique heeft lekkere Nasi gemaakt, dat gaat er wel in. s'Avonds komen we lekker bij van de winderige dag, gewoon lekker even voor de buis hangen.

Zondag's vertrekken we weer om ca. 9.30. We lopen voor de wind Monnickendam uit en ruime wind voor Volendam langs. Lopen we nou niet, of bedriegt mijn gevoel me. Eenmaal tussen Volendam en Het Paard van Marken komt de ene na de andere zeilboot ons voorbij. Als vervolgens een Bavaria 32 ons voorbij jakkert weet ik het zeker, en moet een baard van wier aan de vleugelkiel hangen. We hebben we motor gestart en even flink achteruit geslagen, vervolgens na een lichte koerswijziging vooruit en de motor weer uit. En ja hoor, we liepen de Bav alweer vlot voorbij -:). Om een uurtje of 2 s'middags meren we af in een box bij WSV Durgerdam. Inmiddels is dit een favoriet, leuk gelegen langs de Durgerdammerdijk en op steenworp afstand van Schellingwoude en Amsterdam Noord aan de ene kant en de grote polder tussen Amsterdam Noord en Uitdam. Een geweldig gebied waar je lekker kan fietsen, aan ons wel besteed! Zo gezegd, zo gedaan, we fietsen een stuk naar Amsterdam Noord en doen daar wat boodschappen. Eenmaal terug aan boord zetten we de tent even over de kuip, daar het af en toe spettert. s'Avonds eten we overheerlijke Pannenkoeken en een iedere een half Mona toetje, mmmm.